T8 var först ut. T8 är benämningen för Lätt tölt i valfritt tempo. Man rider först ett varv åt ena hållet i valfritt tölt-tempo och sedan byter man och rider likadant åt det andra.
Birger var före mig och red ut som nummer två på banan. I uttagningarna red vi en och en villket inte Tindur tyckte var så roligt. Varken Dísa eller Tindur har varit i ridhuset tidigare och att nu "Lille-man" skulle vara där helt själv....nja det var inte riktigt vad han hade tänkt.
Birger och Tindur fick total poängen 3,3. Dommaren gav:
3 poäng för tölt i höger varv,
skrev: rollar, styvar sig, travar m bakbenen
2,5 poäng för tölt i vänster varv
skrev: okoncentrerad, byter gångarter
4,5 poäng för sits och inverkan
skrev: diskreta hjälper på en orolig häst
Det var ett ekipage imellan och sedan var det min och Dísas tur.
Hon kändes inte alls rolig. Hård i munnen, ville inte samla ihop sig, stötig i tölten osv. Jaja, det var liksom bara att rida.
Jag och Dísa fick total poängen 4,0. Dommaren gav:
4 poäng för tölt i vänster varv (jag valde att ta det först)
skrev: passtakt, för tidig nedtagning & vändning
3,5 poäng för tölt i höger varv
skrev: bättre takt, rollar i hörnen
4,5 poäng för sits och inverkan
skrev: diskreta hjälper

Jaha, då hade vi avverkat en klass. Inte blev det bättre för det. Nästa klass var V5 villket står för Lätt fyrgång. Alla gångarterna visas och i följden; valfritt tempo tölt, arbets-/mellantempo trav, mellan skritt och arbets-/mellantempo galopp.
Jag och Dísa var först ut. När jag värmde upp henne kände jag rätt snabbt hur det skulle gå. Om tölten på förmiddagen gick som den gjorde, tjaa nu var det tre gångarter till!
In på banan kom vi. Hälsade på dommaren och sedan tölt. På de tre tävlingar som jag och Dísa varit på tidigare har vi alltid tävlat i höger varv. Nu ville jag prova vänster. Villket säkert också påverkade hela programmet.
Dísa var lika hård i munnen nu i tölten. När vi skulle trava, ja då vart det någon form av trav-tölt med inslag av pass (?), skritten....gick rätt ok halva långsidan och sen.... Dísa visste att galoppen skulle ske efter skritten. Detta skulle startas från mitten på kortsidan. Kurvan innan just den kortsidan började Dísa att "ladda".
Jag tog tag i henne villket gjorde att när hon sedan skulle iväg i galopp, ja då for vi iväg i någon form av "paddel-pass". Wwwwrrrrooooooomm! ur första kurvan, ut på långsidan där jag fick frambenen att galoppera iallafall men baknenen.... ja de hängde inte med.
Jag och Dísa fick totalpoängen 3,3. Dommaren gav:
4 för tölt
skrev: passtakt
4 för trav
skrev: något sen övergång till trav, lite oenergisk trav
4,5 skritt
skrev:sen nedtagning till skritt (-0,5), bra övertramp, ser nöjd ut.
0 för galopp
skrev: korsgalopp
4 för sits och inverkan
skrev:

Dísa hade roligt iallafall. Jag själv funderade mest över vad jag överhuvudtaget gjordet där *ler*.
Efter två ekipage var det Birger och Tindurs tur. Tindur skrek och gnäggade hela tiden efter Dísa. Totalt ointresserad av vad Birger ville. Jodå han gnäggade i varje gångart tom i galopp. Det ni, är det inte alla som kan *ler stort*.
Birger och Tindur fick totalpoängen 2,9. Dommaren gav:
3,5 för tölt
skrev: vixlar bak, passtakt, tar i ojämt med bakbenen
3 för trav
skrev: lite sväv, för hög form, sen nedtagning till skritt (-0,5)
1 för skritt
skrev: spänd! "grisepass"
3,5 för galopp
skrev: början korsgaloppp, vixlar.
3,5 sits och inverkan
skrev: försök få ner formen!

Så såg våran dag ut. Inte så rolig med andra ord ur tävlings-synvinkel, men så många olika faktorer gjorde att det blev som det blev.
Nu var båda jag och Birra ändå lite nöjda för hästarna hade ju faktiskt hållit sig på banan. Och vi skulle båda två få rida final på söndag. :-)